Renungan

Thursday, October 29, 2009

Kelebihan Memakai Serban

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Hari ini fakir ingin mengajak saudara untuyk berkongsi sedikit dari Kitab Al-Jauharil Mauhub Wa Minbuhatil Qulub bagi Al-Allamah Syaikh Wan Ali bin Abdul Rahman Al-Kalantani HafizahUllah yang terkenal dengan gelaran Syaikh Wan Ali Kutan. Kitab ini hasil terjemah dari kitab 40 bab karangan Hafizul Islam Al-Imam Al-Hafizh Jalaluddin Abdul Rahman As-Suyuti r.anhu.

pada m/s 62,

Bab yang kedua belas pada menyatakan kelebihan memakai serban. Dan sabda Nabi s.a.w. "Pakai serban olehmu maka bahawasanya malaikat memakai serban mereka itu".

Dan sabda Nabi s.a.w. :

"Menselawat oleh malaikat yakni minta ampun mereka itu atas orang yang memakai serban pada hari jumaat"

Dan sabda nabi s.a.w. :

"Sembahyang dua rakaat dengan memakai serban itu terlebih baik daripada 70 rakaat dengan tiada serban"

Kata Al-Imam Munawi r.anhu kerana sembahyang itu masuk ke hadrat raja-raja dengan tiada perhiasan itu menyalahi adab. (pent. kita sembahyang menghadap Allah (Raja sekalian alam) dengan tidak berhias menyalahi adab).

Dan sabda Nabi s.a.w. :

"Pakai serban oleh mu kerana Syaitan tiada memakai serban"

Dan sabda nabi s.a.w. :

"Bahawasanya Allah s.w.t. dan malaikat-Nya menselawat yakni memuliakan dan minta ampun mereka itu atas orang yang memakai serban pada hari jumaat dan sunat bagi Imam memakai serban pada hari jumaat dan sunat bagi Imam melebihi pada membaikkan kelakuannya dan perangainya pada hari jumaat."

Selawat dan Salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan ...Amin) beserta Ahlulbayt dan Para sahabat baginda yang sangat cinta akan mereka itu kepada Umat ini...

Dan segala puji hanya bagi Allah s.w.t. , Tuhan Empunya Sekalian Alam, Lagi Maha Penyayang dan Maha Pengasih, Dan kepada-Nya jua kita dikembalikan. tiada Daya Upaya meliankan Allah s.w.t.,

Dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..Jazakallah Khairan Kathira (^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

5 comments:

  1. saudara...hadis tersebut banyak yang dhaif...
    boleh saya tahu siapa guru saudara?

    ReplyDelete
  2. Hadith dhaif tak boleh ditolak. untuk fadhilat bole guna hadith dhaif. Namun tentang ilmu yg melibatkan hukum hakam perlu guna hadith sahih.

    ReplyDelete
  3. Puak wahabi gemar menggunakan hujah mereka yang tidak sependapat dengan mereka sebagai puak yang gemar menggunakan hadis dha'if. Teruskan blog ini saudara di samping merujuk kepada ulama-ulama yang bukan daripada aliran wahabi.

    ReplyDelete
  4. Betul, puak wahabi amat suka membesarkan perkara yg remeh tetapi meninggalkan perkara2 yang besar yang sepatutnya dibahaskan. wallahua'lam..

    ReplyDelete