Renungan

Tuesday, November 17, 2009

Nasihat Yang Berguna

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Pada posting kali ini, fakir ingin berkongsi dengan saudara tentang nasihat-nasihat yang diberikan oleh Para Alim Ulamak r.anhum kepada Umat Islam Yang Tercinta ini. Sungguh Para Ulamak lah yang paling takut kepada Allah s.w.t. Lama jugak fakir tidak ambil tahu hal ehwal semasa yang berlaku di dunia ini kerana ada urusan lebih kurang empat hari bermula Sabtu sampai lah Selasa ni. Apapun banyak perkara fakir belajar dari urusan tersebut. Apapun marilah kita sama-sama renungkan KHUSUSNYA BAGI PENDAKWAH dan amnya pada seluruh Umat Islam yang tercinta ini tentang nasihat yang diberikan oleh Al-Imam Al-Ajal Al-Arif Billah Al-Syaikh Ibnu Atho'illah r.anhu di dalam kitab terkenalnya Al-Hikam. (Ana Off hand, jadi tak dapat nak bgtau secara tepat m/s baper, pada fasal ke berapa dan sebagainya)

Telah berkata Al-Arif Billah Al-Imam Al-Syaikh Ibnu Atho'illah r.anhu :

" APABILA ENGKAU MERASA GEMBIRA KERANA MENERIMA PEMBERIAN, DAN APABILA ENGKAU MERASA SEDIH KERANA MENGHADAPI PENOLAKAN, MAKA ITU TANDA ENGKAU MASIH BERSIKAP KEANAK-ANAKKAN DALAM MENGHAMBAKAN DIRI KEPADA ALLAH SWT."

Selama mana hati ini berubah-ubah mengikut suasana , selagi itu belum sempurna kehambaan kita kepada Allah Azza wa Jalla. Para Muqarrabin dan Auliya' r.anhum tetap istiqamah pada hati mereka walau ditimpa berbagai ujian, penolakan, dan menerima berbagai pujian dan penghargaan. Semua itu tidak bernilai apa-apa di sisi mereka.

Kata Al-Syaikh lagi di dalam fasal yang lain , sesungguhnya pujian yang dihamburkan pada kita sebenarnya adalah kepada Allah Azza Wajalla. Ini kerana Allah Azza wa Jalla telah menutupi keaiban kekurangan-kekurangan yang ada pada kita sehingga sekiranya Allah Azza wa Jalla tidak menutupinya , nescaya tidak akan kita dipuji seperti yang kita terima. Lebih kurang maksud Syaikh rah.

Maka, setelah engkau mengetahui akan sedemikian, apabila orang memujimu, Maka pujilah Allah s.w.t. lebih banyak lagi kerana Dialah yang telah menutupi keabian dan kekuranganmu sehingga kau terpelihara maruahmu di sisi manusia...


Selawat dan salam sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkanlah Junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan..Amin) Beserta para sahabat dan Ahlulbayt r.anhum yang sangat kasih mereka itu kepada umat ini.


Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment