Renungan

Friday, April 23, 2010

Merenungi dan Menghadirkan Rasa Keutamaan Tauhid melebihi Akan segala Urusan !!!

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Maka fakir ingin berkongsi dengan saudara yang dimuliakan akan kitab I'lajul Lamradhi Al-Radhiah (Penawar bagi segala Penyakit yang membinasakan) iaitu pada hamish (tepi) kitab Sab'atu Kutubin Mufidah , yang mana-mana kedua-duanya dikarang oleh Al-Allamah Al-Syaikh As-Sayyid Alawi ibn Ahmad As-Saqqaf r.anhu pada m/s ke 9 :

bunyi arab (maaf, takder software tulisan arab)

wa auwalu fardin iftaradahullahu Ta'ala 'Ala 'Ibadihil Ma'rifatu, Liqaulihi Ta'ala :

"wa ma khalaqtul jinna wal insa illa liya'budun"

qalabnu 'Abbasin "Illa Liya'rafun"

terjemah:

Dan bermula seawal-awal kewajipan yang telah mewajibkan dia oleh Allah Ta'ala ke atas hamba-hamba-Nya itu MENGENAL ALLAH, kerana firmannya Allah Ta'ala :

"Dan tiadalah Aku jadikan akan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku"

Telah berkata Ibnu Abbas (pada mentafsirkan makna" beribadah" dalam ayat ini)

dengan katanya : "melainkan supaya mereka MENGENAL AKAN DAKU"

juga disebut pada kitab Sab'atu Kutubin Mufidah bagi Sayyid Alawi r.anhu juga pada m/s ke-7 :

Dan mendekatkan diri yang PERTAMA-TAMA kepada ALLAH SWT adalah IMAN dan TAUHID, kemudian dengan melalui taat akan perintah-Nya.

Sayyid 'Alawi r.anhu juga turut menjelaskan akan makna Hampir pada Sifat Allah Ta'la dengan katanya:

Dan bagi hampir pada sifat Allah Ta'ala ada tiga makna : (kalau sekiranya berjumpa dengan mana-mana ayat-ayat yang seolah-olah menyatakan Allah hampir kepada hamba-Nya)

1. Hampir yang MUSTAHIL pada sifat-Nya : iaitu, Maha Suci Allah dengan hampir pada hamba-Nya dengan Zat-Nya

2. Hampir yang WAJIB pada sifat-Nya: iaitu Hampir dengan Ilmu-Nya dan Basar-Nya)

3. Hampir yang Harus pada Sifat-Nya : iaitu Allah SWT memberi rahmat pada siapa yang dikehendaki-Nya

Dan tambah Syaikh Sayyid Alawi ibn Ahmad As-Saqqaf r.anhu menasihatkan :

Dan ketahuilah Ya Akhie, sesungguhnya sewajib-wajib kefardhuan dan paling afdhal iaitu Al-Ilmu (mengetahui), dan paling besar daripada segala dosa-dosa besar iaitu Al-Jahlu (kebodohan) dan yang paling dahsyat daripada kebodohan itu adalah bodoh pada Tauhid .

Tamat..

Maka marilah saudaraku, saudariku, ya akhie , ya ukhti, ya ikhwah, kita hadirkan dalam hati ini, kita cuba tanamkan dan yakinkan hati ini bahawa tiada urusan yang lebih penting daripada urusan Tauhid, selepas kau mengetahui yang demikian itu, maka seharusnya hadir juga di hatimu , bahawa segala perkara yang ada kaitannya secara langsung dengan Tauhid, maka ia jadi sebesar-besar perkara pula..

Kata-kata yang tidak dicontohi dengan amal adalah tanda bagi si munafik, marilah kita usaha untuk jauhi akannya...maka bila kau katakan kau pentingkan ilmu tauhid, maka renungilah tindakan dan usaha kau apakah selari dengan apa yang disebut dan diucapkan...

tidak ada hadiah paling berharga yang boleh seorang Mukmin hadiahkan kepada saudaranya yang dikasihi selain daripada menyedarkan dan menghidupkan semangat dan kecintaan dan kesungguhan saudaranya pada Mengenal akan Allah SWT .

Cinta tanpa kenal adalah cinta yang berbahaya, maka kenali yang dicintai, moga kita mencintai-Nya sesuai dengan yang dituntut oleh-Nya...Amin... InsyaAllah (^_^)

Wallahu Yahdi ila sawaissabil...

Selawat dan salam sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkanlah Junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan..Amin) Beserta para sahabat dan Ahlulbayt r.anhum yang sangat kasih mereka itu kepada umat ini. Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment