Renungan

Tuesday, April 20, 2010

Sekadar perkongsian...

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...

AminAmma Ba'du,

Akhir Zaman ini, sungguh memelikkan dan menghairankan bagi mereka yang merenungi akan bencana dan malapetaka yang menimpa atas Umat Islam ini. Gejala sosial, jenayah , rasuah , rompakan, bunuh dan rogol setiap hari kedengaran di media massa, tertulis di surat khabar harian sehingga menjadi sebahagian dari kehidupan seharian kita. Dan lebih menambahkan perit lagi malah yang lebih besar dari itu, beberapa fahaman yang ganjil dan menyeleweng dari Jumhur Pegangan Ahli Sunnah Wal Jama'ah menyelinap masuk dan semakin bersarang kuat di Bumi Malaysia ini...Mereka kadang-kadang dengan bertopengkan laungan mencintai Ahlul Bayt, kadang-kadang dengan laungan dan semboyan kembali ke Quran dan Sunnah, kadang-kadang dengan laungan Tajdid dan pembaharuan...yang mana semua semboyan dan laungan ini cukup untuk mempengaruhi rakyat awam yang rata-rata tidak mengetahui isi-isi dan perkara yang dibawa oleh mereka.

Kemudian, apabila berlaku polemik-polemik antara Ahli Sunnah dan Syiah atau Wahabi, maka bersuaralah beberapa dari kalangan manusia dengan seruan untuk bersatu padu, tinggalkan perkara yang dipolemikkan, ini hanya merugikan Umat Islam dan sebagainya. Persoalannya, apakah kesatuan yang mereka impikan sekiranya satu pihak berbuat amalan dan satu pihak lain membida'ahkannya???? Kemudian, lebih memelikkan, pihak yang membuat amalan itu yang disuruh bertolak ansur....padahal pergaduhan atau polemik tidak akan terjadi sekiranya masing2 tidak membida'ahkan antara satu sama lain...

Semuanya dengan Hadis Nabi SAW yang menyebut setiap Bid'ah adalah sesat. Fakir tidak berminat bicara panjang tentang Bid'ah kerana telah jelas lagi bersuluh bagi mereka yang terang mata hatinya bahawa Para Ulamak Panutan Islam r.anhum telah terlebih dahulu menjelaskannya dengan sejelas-jelasnya bahawa Bid'ah terbahagi dua, iaitu Hasanah dan Dhalalah.

Tidak dinafikan, disebalik seruan mereka-mereka yang mahukan kesatuan Umat Islam ini, di situ adalah kerana lahir dari Niat yang baik, mahu melihat Umat Islam ini bersatu-padu...dan inilah perkara yang sangat ditakuti oleh Puak Kuffar..Walaubagaimanapun, Orang yang paling mencintai Umat ini, Orang yang paling mengetahui akan hal-ehwal Umat ini, iaitu Junjungan Baginda Nabi Muhammad SAW telah terlebih dahulu mengisyaratkan perpecahan Umat ini, yang mana semuanya ke neraka kecuali satu sahaja. Apakah ada lagi orang yang mahu mempersatukan semua firqah-firqah ini??? Bukankah ini mewujudkan satu lagi firqah yang sesat lagi menyesatkan dengan menerima semua fahaman-fahaman sesat dari firqah-firqah yang terkeluar dari Firqah an-najjah??

Kerana itu, mari kita renungi akan Kitab Tuhfatur Raghibin Fi bayani Haqiqatil Imanil Mukminin wa Ma Yufsiduhu Min Riddatil Murtadin bagi Al-Allamah Al-Syaikh Muhammad Arsyad Al-Banjari r.anhu (pengarang Kitab Muktabar Sabilul Muhtadin) pada m/s 8 , 11 baris dari pihak bawah:

(Syahdan) Beberapa Iktikad yang MEMUTUSKAN ISLAM lainnya daripada yang tersebut itu (yakni yang disebut sebelumnya..pent) seperti segala iktikad kaum yang tujuh puluh dua yang sesat lagi Bid'ah yang tersebut bilangan mereka itu di dalam Hadis Nabi SAW yakni Bahawasanya adalah kaum Bani Israil bercerai-cerai mereka itu kemudian daripada Nabi Musa AS tujuh puluh tiga kaum sekaliannya di neraka melainkan satu kaum jua yang masuk Syurga (Dan) bercerai-cerai mereka itu kemudian daripada Nabi Isa AS tujuh puluh dua kaum sekaliannya didalam neraka melainkan suatu kaum jua yang masuk syurga (dan lagi) bercerai-cerai umatku kemudian daripada aku tujuh puluh tiga kaum sekaliannya isi neraka melainkan satu kaum jua masuk syurga (maka) sembah sahabat r.anhum siapa yang satu kaum itu ya Rasulullah (maka) Sabda Rasulullah SAW iaitu yang aku didalamnya dan segala sahabatku (yakni iaitu jalanku yang betul dan jalan segala sahabatku iaitulah jalan Ahli Sunnah wal Jama'ah).

(Hubai-Hubai (yakni hati2..pent)) Hai saudaraku yang beriman , WAJIB atasmu beriktikad dengan Iktikad Ahli Sunnah wal Jama'ah (kerana) iaitulah jalan Nabi Allah SAW dan Sahabatnya r.anhum dan segala mereka yang mengikut akan mereka itu dan yang mengikut akan yang mengikut mereka itu hingga hari kiamat dan WAJIB atasmu menjauhi sekalian iktikad Bid'ah yang sesat (seperti) iktikad segala kaum yang tujuh puluh dua yang tersebut bilangan mereka itu di dalam hadis yang tersebut.

Tamat petikan kitab....

Oleh kerana itu, belajarlah...apa iktikad-iktikad kaum yang sesat supaya kita tidak termasuk di dalamnya..Telah maklum bahawa orang yang mencampur-campurkan iktikadnya yang sahih dengan yang bathil akan menjadi bathil juga...Ini bukan lah perpecahan dalam masalah fiqh, ini adalah perpecahan dalam masalah Tauhid dan Usuluddin.

Sebagai mahasiswa, cukup memalukan apabila memegang jawatan tertentu dalam persatuan Islam, tapi jahil dan mengambil sikap tidak peduli tentang masalah ini. Apabila ditanya "bahawa kita Ahli Sunnah wal jama'ah adalah tengah2 di antara Jabariah dan Qadariah, maka mcm mana yang dikatakan tengah2 itu?"...Apakah cukup kita hanya menyebut di mulut sahaja, padahal kita sendiri tahu bahawa diri ini terlalu jahil sehingga kita tidak pasti di mana sebenarnya kedudukan kita.

Maka, dunia hari nie semakin menuju penghujungnya, Umat Islam semakin tidak berminat mengetahui kebenaran, tidak lagi berminat mengkaji, malah hanyut dalam hiburan, maksiat yang berleluasa, dan bagi mereka yang mendakwa sebagai pejuang Islam pula hanya mengambil sikap bertaklid dan hanya pegang kata-kata Ustaz sahaja walau dalam masalah2 yang besar seperti tauhid, padahal bertaklid dalam tauhid dikhilafkan Ulamak akan sah imannya, setengah Ulamak seperti Al-Imam Sanusi dan Al-Imam Ibn Arabi r.anhu mengatakan tidak sah iman orang yang bertaklid pada imannya, dan jumhur Ulamak r.anhum mengatakan sah imannya cuma wajib tidak berlaku apa-apa syak, zhan mahupun waham atas apa yang disampaikan oleh gurunya. Sekiranya berlaku, maka tidak sah imannya.

Sepatutnya yang wajib dipegangi kata-katanya oleh orang awam yang bertaklid adalah Mujtahid Fiqh, adapun Ustaz perlu menunjukkan pada orang awam akan kalam atau perkataan para Ulamak Mujtahid dan kitab-kitab mereka, supaya orang awam berpegang pada kalam/perkataan Mujtahid, bukan pada Ustaz. Para Muhaddits sekalipun tidak dipegangi kata-kata mereka melainkan setelah dirujuk kepada Ulamak Mujtahid Fiqh. Dan kadang-kadang ada Muhaddits yang mencapai taraf Mujtahid seperti Imam Malik, Imam Syafi'e, Imam Ahmad, dan lain-lain, maka dipegangi kata-kata mereka kerana Kemujtahidan mereka bukan dipandang pada sudut mereka itu muhaddits. Inilah sebagaimana yang disebutkan Oleh Allahyarham Tuan Guru hj. Ahmad Sedawa Al-Fathani, Guru yang mengajar di Bukit Ajiyad, Mekkah Al-Mukarramah selama 50 tahun. Baru pulang ke Rahmatullah tahun lepas pada usia lebih 80 Tahun, semoga Allah menempatkan beliau dikalangan para Auliya-Nya..Amin.

Maka fahamilah, selagi mana ada yang membela kaum-kaum Bid'ah, tidak akan ada penyelesaiannya.

Wallahu Yahdi ila sawaissabilSelawat dan salam sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkanlah Junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan..Amin) Beserta para sahabat dan Ahlulbayt r.anhum yang sangat kasih mereka itu kepada umat ini. Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment