Renungan

Thursday, July 2, 2009

Kenikmatan Yang Memusnahkan

Segala Puji bagi Allah , Tuhan empunya sekalian alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya malah selain-Nya lah yang berhajat kepadanya, Selawat dan salam yang sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. kepada Junjungan besar Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang kau janjikan...Amin) beserta Ahlulbayt dan para sahabat baginda (semoga Allah meredhai mereka) yang mulia lagi banyak pengorbanan dalam memartabatkan agama Allah yang maha suci ini.

Amma Ba'du,

Adapun kemdian daripada itu, faqir ingin berkongsi dengan saudara pembaca yang dimuliakan berkenaan kenikmatan (pada pandangan manusia) yang mengundang kemusnahan pada diri.

Perbuatan yang melanggar tata susila, moral mahupun hukum, pada awlnya sering mendatangkan kenikmatan. Tetapi kerana terlalu leka, tanpa disedari perkara ini dapat memusnahkan nilai kehidupan seseorang. Contonhnya seperti masalah rasuah yang tidak habis-habis di kalangan ahli politik, ahli perniagaan, penguatkuasa dan sebagainya. Perbincangan mengenai wang ringgit memang tidak ada kesudahannya. sesorang yang melakukan penyelewengan ataupun diajak menyelewengkan wang mungkin berasa bersalah dan tidak tenang pada mulanya. Tetapi daya tarikan wang yang begitu kuat membuatkan hati nurani menjadi "kebal" iaitu tidak memperdulikan perasaan bersalah. Perkara ini juga membuatkan seseorang mati mata hatinya.

Segala perbuatan yang buruk yang dilakukan, pada mulanya tidak menjanjikan sesuatu yang buruk. Iblis Laknatullah tidak pernah menunjukkan akibat sesuatu perbuatan ketika dia memujuk seseorang melakukan kejahatan. Tetapi , apabila perbuatan berlenaan menimpa orang itu, Iblis Laknatullah pun meninggalkannyadan mencari mangsa yang lain.

sekiranya diamati dengan lebih lanjut, perkembangan dunia pada masa ini lebih menjanjikan perkara-perkara yang bersifat HEDONISME iaitu fahaman, pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan dan kesenangan hidup. Dunia pula mengarahkan dirinya pada fahaman materialisme yang mengajak seluruh manusia mencari dan merebut harta sebanyak-banyaknya. semua ini ternyata bertentangan dengan ajaran Islam yang teru menerus mengunmandangkan kebenaran, keadilan, kesusilaan, dan belas kasihan.

Fenomena ini juga menjadi lebih berleluasa disebabkan banyaknya rancangan televisyen yang memaparkan kesenangan dan kenikmatan hidup yang berlebih-lebihan. Akademik Fantasia, Konsert Jom Heboh perlahan lahan mempengaruhi nilai kehidupan seseorang sehingga membuatkan orang yang menonton jatuh binasa dari segi mental,rohani dan juga fizikal.
Mereka yang merasakan kenikmatan palsu yang ditawarkan oleh dunia kejahatan ini pastinya menemui penyesalan. Memang ini semua kelihatan seronok dan menghiburkan tetapi melakukan perbuatan salah pasti mengakibatkan penyesalan kemudian hari.

Maka bagi sesiapa yang belum terlibat, jangan sesekali berfikir untuk mencuba, Apalagi mereka yang baru mula hendak "menghidu". Adalah lebih baik sekiranya kita segera berfikir terdapat banyak perkara lain yang bersifat halal dan tidak bertentangan dengan Islam. Kenangkanlah kasih sayang Allah dan Rasulnya kepada kita. Manakala, bagi yang sudah "menjilat", berhentilah dan kembalilah kepada ajaran Islam. Ingatlah pada "peraturan menggali lubang"

"sekiranya anda berada di dalamnya, berhentilah menggali"

Selawat dan Salam kepada Junjungan besar Sayyidina wa Maulana Muhammad s.a.w. ( Ya Allah, tempatkanlah baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan ....Amin) beserta Ahlulbayt dan para sahabat baginda r.anhum yang sangat kasih dan cinta mereka itu kepada kita (umat Nabi s.a.w.).....Ya Alllah, Ampuni kami, Kasihani kami, Rahmatilah kami...Amin

Jazakallah Khairan Kathira.... (^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham

No comments:

Post a Comment