Renungan

Tuesday, July 14, 2009

Selamat Tinggal LI (Pahlawan Power Plant)




Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan Empunya sekalian alam, Tiada berhajat kepada selain-Nya malah selain-Nya lah yg berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam moga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah..Tempatkan junjungan kami di tempat yg terpuji sepertimana yg Kau janjikan..Amin) Beserta Ahlulbayt dan para sahabat r.anhum yg mulia, suci lagi tinggi makam mereka di sisi Allah s.w.t. . Dan mereka yg mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampunkan kami, Rahmati kami, Kasihanilah kami...Amin

Amma Ba'du,

Menjelang sudah tarikh akhir Latihan Industri. Bagi ana, sejujurnya dapat merasa betapa banyaknya pengetahuan dan perkara -perkara lain yang tidak dapat dikecapi di Universiti. Bermula 11hb Mac 2009, ana memulakan latihan di Pahlawan Power sdn. bhd. milik Powertek Bhd. . Powertek pulak adalah anak syarikat kepada Tanjung Group Company milik Anandha Krishnan. Syukur kepada Allah s.w.t. kerana ana diberi peluang untuk ditempatkan dalam semua department yg ada dalam Power Plant ini. Secara ringkas,Pahlawan Power Plant ini bertanggungjawab untuk membekal tenaga elektrik separuh negeri Melaka dan separuh lagi di bekalkan oleh Panglima Power Plant, satu lagi syarikat kepunyaan Powertek Bhd. Dengan load maximum sebanyak 310MWatt menggunakan konsep Combine Cycle iaitu gas yg keluar dari 2 Gas Turbine digunakan untuk memanaskan air demineralized (air yg dirawat) sebelum air ini dipanaskan sehingga menjadi stim pada 516 Celsiuss di dalam Water-Tube Boiler. Stim ini pulak akan digunakan oleh Steam Turbine . Itulah secara ringkasnya kerja di sini...huhu

pada awalnya agak sukar untuk menyesuaikan diri kerana ana sorg jer trainee dari UTM sementara trainee lain iaitu dari UNITEN telah ada awal 6 minggu dari ana. Tetapi berkat persahabatan dengan saudara dari UNITEN, ana rasa gembira bekerja di sini. Pekerja di tempat ana pun tidak ramai dalam sekitar 64 org sahaja. Ini menyebabkan suasana keluargaan sgt kuat sehingga setiap org yg berkerja di sini ana kenal, pernah bertegur dan mengetahui nama setiap dari mereka.

Technician dan Trainee dari UNITEN pula adalah sangat peramah (Semoga Allah s.w.t. membalas mereka dengan kebaikan). Walaupun Technician di sini agak kasar dan garang orgnya, tapi standard lah tu kan. Kerja pun berat2, dan sangat berisiko kerana terdedah dengan kebocoran steam yg tidak dpt dilihat dgn mata kasar. Sekiranya steam ini (iaitu pada tekanan 80 bar dan suhu 516 Celciuss) terkena tangan , ianya boleh menembus sehingga tidak meninggalkan bekas yg ditimbus. Perlu diketahui tekanan Atsmosphera hanyalah sekitar 1 bar sahaja dan suhu 37 Celciuss. Bayangkan berapa kali ganda kekuatan Steam yg dihasilkan untuk memusing Turbine Blade yg beratnya sekitar 40 - 50 Tan. Jadi biasalah kalau mereka semasa bekerja sangat serius dan tegas.

Oleh kerana ana dari course Mechanical, jadi tempoh ana berada di department Mechanical lebih lama berbanding Department2 yg lain. Jadi mungkin disebabkan itu, ana lebih rapat ngan Technician2 Mechanical. Dan semasa ana menulis ini (Rabu), kami sedang ada Tournament Volley Ball yg berlangsung sejak Isnin lepas. Kesemua Staff terlibat termasuklah ketua Power Plant yg lebih dikenali sbg (PSM -Power Station Manager) turut sama terlibat.

Tidak dapat ana nafikan, di sini byk aktiviti2 luar yg dianjurkan oleh company Power Plant seperti , Futsal tiap2 Rabu Malam, Badminton Tiap2 Isnin dan Jumaat Malam, Volley Ball tiap2 abis kerja..huhu, dan makan2 tiap2 hari Jumaat lepas sesi Knowledge Sharing...Makan jerr...sini InsyaAllah tak kebulur...ada ajer makan free.

Mana taknya, company ini agak loaded jugaklah, mengikut perjanjian, TNB akan membayar RM 400,000 sehari kepada Power Plant. Bayangkanlah sebulan dapat berapa. PSM punya elaun kereta jerr RM 4500. Dialah yg selalu belanja makan durianlah (musim skang ni) , jamuan sini , jamuan sana..pendek kata asal ada aktiviti, adalah makan...xyah bawak bekal...Alhamdulillah Power Plant ini dikurniakan PSM yg murah hati dan tak lokek.

Akhir sekali, ana bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana ditempatkan LI di sini , di mana semangat perpaduan di antara kaum (Melayu, Cina dan India ) sgt kuat, harmoni dan aman damai, dan lupa jugak ana ingin mengucapkan tahniah kepada Technician Mech yg baru berkahwin sampai masuk Metro tu...huhu (kahwin konvoi dengan scrambler). Semoga Allah s.w.t. memberi kebahagian kepada abg dan isteri dan kekal sehingga ke anak cucu..Amin.

Di sini ana lampirkan gambar2 yg ana ada sepanjang berLI :





gotong royong sebelum audit dari ISO





Volleyball Tournament








CPR Training...Huhuhu




Mechanical and ECNI Staff





Turbine Blade..time berpusing cuber hulur tangan

kejap ada...kejap xda..huhu








Perkahwinan Abg Sharul ...Semoga bahagia ke anak cucu...Huhu


Time Meeting


Selamat Tinggal Pahlawan Power

Pengalaman dan pengetahuan yang dikecapi semasa berada di Melaka akan sentiasa segar di ingatan ana, Insya Allah.....mungkin bulan 11 ni kalo xda masalah ana akan pergi ke sana lagi untuk tgk CI (Combustion Inspection) di mana Turbine dan Combustion Chamber akan ditanggal satu2, rugi kalau xpergi...

Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkan junjungan kami di tempat yg terpuji..Amin) Beserta Ahlulbayt dan para sahabat r.anhum yang sgt mengasihi akan umat ini.

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan Empunya sekalian alam, Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah s.w.t. jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,

Salim Azham

No comments:

Post a Comment