Renungan

Tuesday, May 25, 2010

Harus Atas Allah Ta'ala mencipatakan kebaikan dan keburukan

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Setelah lama tidak menulis kerana terlibat dalam penulisan di beberapa tempat yang lain, maka fakir ingin berkongsi dengan saudara akan sedikit faedah dari Kitab Tuhfatul Murid Hasyiah 'Ala Matni Jauharatut Tauhid di mana Matannya dikarang oleh Al-Imam Al-Allamah Syaikh Ibrahim Al-Laqqoni r.anhu dan disyarahkan oleh Syaikhul Azhar , Al-Imam Ibrahim bin Muhammad Al-Baijuri r.anhu. Pada bait ke-53 :

"Dan Jaiz (harus..pent) atas Allah Ta'ala menciptakan keburukan dan kebaikan seperti Islam dan kejahilan yakni kekafiran."

Pada bait ini, musannif (iaitu Imam Al-Laqqani r.anhu) membicarakn masalah penciptaan. Maka dia menyebut bahawa mazhab Ahlus Sunnah adalah : jaiz atas Allah Ta'ala menciptakan kebaikan dan keburukan.

Lain halnya dengan Muktazilah yang mengatakan bahawa sesungguhnya hamba itulah yang menciptakan perbuatan-perbuatan dirinya yang ikhtiari, baik ataupun buruk.

Dan Muktazilah menyepakati bahawa Allah Ta'ala itu berkehendak pada kebaikan dan menyalahi bahawa Allah Ta'ala itu berkehendak kepada keburukan maka mereka (Kaum Muktazilah) berkata :

"Tercegah atas Allah Ta'ala berkehendak pada keburukan." Mereka (muktazilah..pent) mendasarkan yang demikian itu atas kaedah mereka yang fasid berupa tahsin dan taqbih yang aqli keduanya.

Di dalam mengukuhkan pendapatnya itu, Muktazilah berdalil bahawa : mengkehendaki kejelekan adalah jelek dan mengkehendaki keburukan adalah buruk dan Allah Ta'ala disucikan dari kejelekan dan keburukan.

Dan ditolak dalil ini kerana tidak suatu pun yang buruk dari Allah SWT, hanyalah samar atas kita kebaikannya.

Dan Muktazilah berdalil juga bahawa emberi seksa atas apa-apa yang dikehendaki Allah adalah zalim dan Allah Ta'ala disucikan dari kezaliman. Dalil inipun ditolak kerana itu adalah tasharruf (perlakuan) pada kerajaan-Nya sendiri dan dia tidaklah dihitung kezaliman berdasarkan bahawa Allah SWT itu tidak ditanyai apa yang Dia perbuat.

Dihikayatkan bahawa Iblis laknatullah pernah menjelma di hadapan Al-Imam Syafi'e r.anhu dan berkata: "Wahai Imam, apa pendapatmu terhadap Zat Yang menciptakanku untuk sesuatu yang Dia pilih dan mempergunakanku pada sesuatu yang Dia pilih dan sesudah kemudian jika Dia mahu maka Dia memasukkanku ke dalam syurga dan jika Dia mahu maka Dia memasukkanku ke dalam neraka. Adilkah Dia atau tdak...?

Berkata Al-Imam Syafi'e r.anhu " Aku telah memikirkan masalahnya itu secara mendalam maka Allah Ta'ala mengilhamkanku agar berkata : "Wahai engkau ini !! Jika Dia menciptakanmu untuk sesuatu yang engkau inginkan , maka Dia telah berbuat zalim padamu, dan jika Dia menciptakanmu untuk sesuatu yang Dia inginkan maka tidaklah Dia ditanya tentang apa yang Dia kerjakan sedangkan semua manusia akan ditanya."

Mendengar itu, iblis pun lenyap, kemudian berkata : "Demi Allah wahai Syafi'e, bahawa sesungguhnya aku telah mengeluarkan dengan masalahku ini 70,000 orang abid dari tempat ibadahnya ke tempat orang-orang kafir zindiq."

Dan tidaklah dibantah mazhab Ahlussunnah itu dengan hadis yang berbunyi "kebaikan itu dengan tanganMu sedang keburukan bukanlah kepada-Mu." kerana makna hadith ini bahawa kebaikan itu adalah dengan Qudrat dan IradatMu sedangkan keburukan tidaklah didekatkan kepada-Mu.

Dan lazim atas mazhab Muktazilah itu bahawa sebahagian besar dari kejadian-kejadian di kerajaan Allah ta'ala ini bukanlah sesuatu yang dikehendaki oleh-Nya kerana keburukan lebih banyak dari kebaikan. Dan ditolak pula oleh sabda Nabi SAW :

"Apa saja yang dikehendaki Allah , nescaya dia ada dan apa saja yang tidak dikehendakinya nescaya dia tidak ada."

Tamat....

Ya Allah, pertemukan kami dengan Junjungan kami, kekasih kami, Sayyidina wa Maulana Nabi Muhammad SAW..Ya Rasulullah, kenangkan kami disisi Tuhan-Mu...Allah...Allah..
.

Wallahu Yahdi ila sawaissabil...

Selawat dan salam sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkanlah Junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan..Amin) Beserta para sahabat dan Ahlulbayt r.anhum yang sangat kasih mereka itu kepada umat ini. Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

2 comments:

  1. "terlibat dengan penulisan" di mana

    ReplyDelete
  2. Salam...huhu...biasa-biasa jer Faiz...antaranya di group koleksi soal jawab agama kat FB...tapi ramai lagi panel penulisnya yg terdiri dari Ustaz Ibnu Nafis (Jom Faham.blogspot), Ustaz Amin Daud, ustaz Abdul kadir al-Jofree, dan ramai lagi...ana hanya membantu sahaja.. (^_^)...haaa faiz, doa yang ana bagi kat nta tu dah fotostat ker? sebab ana perlukan balik doa tu.. Jazakallah

    ReplyDelete