Renungan

Tuesday, November 3, 2009

Ayat Majazi dan Hakikat

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Fakir ingin bersama sama berkongsi sedikit tentang ayat-ayat majazi didalam Al-Quran dan Sunnah, kerana telah ada yang menggunakan ayat-ayat Al-Quran yang Mulia ini bukan pada tempatnya.

Lihat pada firman Allah Azza Wajalla:

"Maka bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah lah yang emmbunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allahlah yang melempar"

Ini merupakan ayat hakikat, di mana Allah lah yang membunuh puak kafir itu (dalam peristiwa perang Badar).

Demikian pula sabda Nabi s.a.w.:

"Bukan aku yang membebani kamu, akan tetapi Allah lah yang membebani
kamu.
"

Menyandarkan perbuatan kepada orang yang mengusahakan adalah majazi, bukan haqiqi, sebagaimana sabda Nabi s.a.w. :

"Tidak akan masuk syurga, seseorang dengan amalnya"

Tetapi pada firman Allah s.w.t. :

"Masuklah kamu ke dalam syurga itu disebabkan apa yang kamu telah kerjakan."

Ayat Al-Quran ini menerangkan sebab biasa yang sama sekali tidak memberi bekas. Sedangkan hadis pula menerangkan tentang sebab haqiqi, iaitu limpah kurnia Allah.

Ringkasnya, jika anda mengatakan "Ya Allah, tolonglah aku, maksudnya menyandarkan permintaan kepada Allah itu, adalah isnad haqiqi, mengingat Allah lah yang menjadikan dan mengadakan. Dan bila mengucapkan "Ya Rasulullah, tolonglah aku !"

Tentu maksudnya, isnad majazi, memandang dari segi usaha, peranan, dan sebab untuk memperoleh syafaat.

Kalimat-kalimat semacam itu banyak terdapat dalam ungkapan seperti hadis sahih Bukhari tentang orang berhimpun nanti di Padang Mahsyar:

"Dalam keadaan demikian, mereka minta pertolongan kepada nabi Adam a.s. , kemudian kepada Nabi Musa a.s.,....kemudian kepada Nabi Muhammad s.a.w."

Sabda Baginda s.a.w. "mereka minta tolong kepada Adam", adalah isnad majazi, kerana yang diminta tolong itu pada hakikatnya Allah.

Kalangan yang melarang tawassul seolah-olah melarang orang untuk menghormati orang yang dimuliakan Allah, seperti Nabi, Rasul, Malaikat, orang-orang benar (shiddiqin), orang mati syahid dan orang-orang salih.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah Al-Haj 32

"Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati."

Dan firman Allah s.w.t. surah Al-Haj 30:

" Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah, maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya."

Di antara yang dimuliakan Allah itu, Kaabah, Hajarul Aswad, makam Ibrahim, Semuanya adalah batu-bata, tetapi Allah s.w.t. menyuruh kita supaya menghormatinya, dengan cara tawaf mengelilinginya, mencium Hajarul Aswad. solat di belakang makam Ibrahim , berhenti berdoa di Hijir Ismail dan pintu Kaabah dan Multazam.Semua pekerjaan kita itu bukanlah bermaksud menyembah benda-benda tersebut. Yang kita sembah hanyalah Allah dan kita tidak boleh percaya bahawa selain Allah ada yang dapat memberi manfaat dan mudarat.

Dalam hal ini terdapat dua hal:

1. Kewajipan menghormati Nabi s.a.w. dan meninggikan martabatnya dari semua makhluk.

2. Meyakini dan beriktikad bahawa Allah Maha Esa , pada zat-Nya, sifat-Nya dan perbuatan-Nya.

Barangsiapa mengiktikadkan makhluk ini bersekutu dengan Allah, maka syiriklah ia, sama dengan orang-orang musyrik yang beriktikad ketuhanan pada berhala dan meyakini bahawa berhala-berha;a berhak disembah.

Barangsiapa membatasi ketinggian martabat Nabi s.a.w maka dia telah berbuat maksiat yang dapat menjadi kafir.

Orang yang menghormati Nabi s.a.w. dengan beragam ibadah, dan tidak menyifatinya dengan suatu sifat yang menyerupai sifat Allah, amka dia benar dan tepat.

Apabila dalam ucapan Kaum Muslimin terdapat sesuatu yang disandarkan kepada bukan Allah, maka wajiblah dipertanggungkan kepada 'majaz aqli'. Dan tiada alasan untuk mengkafirkan mereka, sebab ungkapan yang bersifat majaz aqli itu banyak terdapat dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

Selawat dan Salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan ...Amin) beserta Ahlulbayt dan Para sahabat baginda yang sangat cinta akan mereka itu kepada Umat ini...

Dan segala puji hanya bagi Allah s.w.t. , Tuhan Empunya Sekalian Alam, Lagi Maha Penyayang dan Maha Pengasih, Dan kepada-Nya jua kita dikembalikan. tiada Daya Upaya meliankan Allah s.w.t.,

Dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..Jazakallah Khairan Kathira (^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

1 comment:

  1. teringat mase belajar Bahasa Arab Tinggi SPM dlu...dlm bab balaghah...ade blaja majaz n hakikat...majaz ade byk jenis...majaz mursal ngan ape ntah...dh lupe..huhu..seronok blaja BAT... :)

    ReplyDelete