Renungan

Friday, December 25, 2009

Akhlak Rasulullah s.a.w.


Imam Muslim meriwayatkan , bahawa Saidina Muawwiyah bin al Hakam al Sulami r.a. berkata " Suatu hari ketika saya sembahyang bersama-sama Rasulullah s.a.w , tiba-tiba seseorang bersin . Sayapun berkata kepadanya ' yarhamukallah'. Ketikaitu orang memandang saya . Saya berkata " Matilah ibuku. Kenapa kamu semua memandang saya?". Mereka lalu menepuk paha saya . Bila saya lihat mereka menyuruh saya diam , maka sayapun diam. Apabila Rasulullah s.a.w selesai sembahyang, demi Allah , saya belum pernah saya melihat seorang guru ,baik sebelum maupun sesudah Rasulullah , yang lebih pandai mengajar , dan dan demi Allah , tiadalah Rasulullah itu menengking dan memukul saya , serta tiada juga memaki hamun, hanyasanya baginda hanya berkata:

ان هذه الصلاة لا يصلح فيها شىء من كلام الناس انما هو التسبيح والتكبير وقراة القران

" Bahawasanya ini sembahyang , tiada padanya suatu dari perkataan manusia . Hanyalah sembahyang itu adalah tasbih, takbir dan membaca al Quran
"... riwayat Muslim.


Ini lah Rasulullah s.a.w ..... cantik, indahnya pekertimu...
Ya Nabi salamu alaika... Ya Rasul salamu alaika...
Ya Habib salamu alaik,,, shalawatullahi alaik..

No comments:

Post a Comment