Renungan

Tuesday, February 9, 2010

Gerakan Simpati Wahabi???

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan Amin) Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin


Amma Ba'du,

Cukup memelikkan zaman sekarang ini, dengan rasa simpati pun menjadi dalil satu2 perkara itu benar dan betul....cukup PELIK !!!!! hanya mendengar satu dua org mahupun kebanyakan terlebih istimewa org di akhir zaman membacking wahabi , terus membuat kesimpulan bahawa Wahabi adalah benar dan tuduhan-tuduhan yang menyesatkan Wahabi adalah menyimpang dan sesat. Maka , kalau demikian, adakah Syaikhul Haram Sayyid Ahmad Zaini Dahlan r.anhu Sesat kerana mengatakan Wahabi adalah sesat di dalam banyak kitab-kitabnya seperti Ad-Durarus Sani'ah yang kemudiannya diterjemahkan oleh Al-habib Zain Al-Habsyi , Tokoh Ma'al Hijrah Johor yg juga guru kepada Ustaz Mahyuddin Md Sarip. Kemudian kitab ini diberi perakuan oleh jabatan Agma Islam Johor. Perlu saudara ketahui bahawa Sayyid Ahmad Zaini Dahlan r.anhu adalah ulama tertinggi yang mengajar di Masjidil haram , Mekkah Al-Mukarramah. beliau adalah guru kepada Al-Allamah Sayyid Syato bin Abi bakr Ad-Dimyati r.anhu, pengarang kitab terkenal I'anah At-Tholibin dan Al-Alim Al-Allamah Syaikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain Al-Fathani r.anhu (guru Tok kenali)....Cubalah mengkaji sedikit wahai Ahlul Ilmi...jangan hanya disumbat dan menerima bulat2 apa yang terbentang depan mata...

Demikian juga Al-Imam Ahmad Sowi Al-Maliki r.anhu di dalam kitabnya Hasyiah Sowi A'la Tafsir Jalalein..jelas Al-Imam Sowi r.anhu mengatakan Wahabi adalah satu Mazhab Syaitan (lagi keras). Begitu juga anak murid utama Tok Kenali, Syaikh Jalaluddin Penanti Al-Kalantani r.anhu yang mensyarahkan satu Hadis riwayat Al-Imam Bukhari r.anhu mengatakan mengkehendaki dari hadis ini adalah dua kaum , iaitu Rafidhi dan Wahhabi yang menyimpang dan sesat.

Demikian juga kata2 Syaikhuna Prof. Dr. Said Muhammad Ramadhan Al-Buti dalam laman web beliau teks khutbah Jumaat yang mengatakan ada 3 ejen penjajah, Qadiani, Bahaiyah, dan Wahabiyah.

Manusia hari nie sungguh malas mencari maklumat-maklumat....ana sendiri habiskan masa hampir 5 tahun mengkaji...tiba-tiba ada sorg dua yang bila sebut nama ulama pun tak kenal mendefend habis-habisan wahabi nie....Sauadara perlu ingat kita di akhir zaman di mana ada disabdakan Nabi SAW bahawa kebenaran adalah samar-samar....yang batil diangkat-angkat...yang benar diturunkan...kalo saudara tidak bermujahadah mencari ilmu yang benar...ketahuilah ilmu yang benar tidak akan terkejar-kejar mencari saudara...

Al-Muhaqqiq Syaikh Yusuf bin Ismail An-Nabhani r.anhu mengarang kitab Syawahidul haq Li Istighasah Kahiril Anam SAW dengan dipersaksikan 9 para ulama besar termasuk 2 bekas Mufti Mesir dan 7 ulama Kabir Al-Azhar pada masa itu..turut menjelaskan tentang kesesatan Wahabi...apakah tuduhan mereka melulu dan sesat??? bacalah terlebih dahulu.

Dan terakhir, fakir mintak mereka yang baru mendengar ceramah satu dua orang walau Ustaz sekalipun , cuba lah dengarkan pula ceramah-ceramah Ustaz yang lain, seperti Syaikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki, apa kata beliau tentang Wahabi, Al-Ustaz Azhar Idrus, apa kata beliau, saudara boleh lihat sendiri dalam laman web beliau tentang soalan wahabi yang dikemukan kepada beliau, lepas tu lihat pula ceramah Syaikh Fouzy , bekas syaikh Wahabi yang sekarang nie merata menjelaskan kekeliruan Wahabi, Lihat juga ceramah Syakhuna Dr. Uthman El-Muhammady, lihat juga ceramah Syaikh Nurudddin Al-Marbu Al-Banjari, lihat juga apa kata Al-Ustaz Abdul Raof , mudir Pondok Tampin, lihat juga ceramah oleh Al-Ustaz Hafiz Al-Bakkaniy, pegawai bahagian akidah jabatan Mufti Pahang, dan banyak lagi......kajilah...jangan seperti lembu yang dicucuk hidung...

Dan juga Ustaz2 fakir sendiri seperti Al-Ustaz Muhammad Radzib, guru besar Sekloah Agama Tebrau, Al-Ustaz Mokhtar, Pensyarah kanan MARSAH, Johor., Al-Ustaz Hanafiah, pegawai Pejabat Mufti Johor dan ramai lagi....termasuk yang ana jumpa Kiyai sesepuh dari Nahdatul Ulama (NU), Kiyai Al-Bar . Cumer kitab-kitab mereka tidak dicetak dan susah hendak dicari di pasaran yang menyaksikan Wahabi sangat banyak duit dan bantuan kewangan yang melimpah sehingga kitab2 mereka yang memenuhi pasaran.

Demikian juga Al-Hafiz Al-Imam Abdullah As-Siddiq r.anhu, guru kepada Al-Syaikh Prof. Dr. Ali Jum'ah r.anhu (Mufti Mesir), jelas beliau menyesatkan Wahabi. Beliau adalah pelajar genius keluaran Al-Azhar mengambil dua paper dengan keduanya mendapat keputusan Mumtaz (Cemerlang) sehingga diberi pujian oleh wakil Al-Azhar pada masa itu iaitu Syaikh Mahmud Syaltut hafizahUllah.

Demikian juga Al-Musnid Dunya Al-Imam Al-Syaikh Muhammad Yasin Isa Al-Fadani r.anhu, Muhaddith ulung di zamannya, yang turut menghentam akan Wahabi ini. Dan juga Al-Imam At-Tabbani r.anhu yang mengajar selama 50 tahun di Masjidil Haram, Mekkah pada suatu masa dahulu. terlalu banyak saudara kalau ana nak ungkapkan di sini..

Secara ringkas dan padat, fakir ada ringkasan hujah-hujah Ahli Sunnah wal Jama'ah terhadap Wahhabi yang telah diperakui oleh Jabatan Mufti Pahang, Terengganu dan Johor dan juga Darul fatwa Australia...siapa yang mahu..boleh dapatkan dari fakir sendiri...fakir ingatkan jangan lah kerana kepentingan duniawi, takut tidak diundang ceramah-ceramah, diundang ke seminar-seminar, hilang populariti menjadikan seseorang itu sanggup menyembunyikan kebenaran dan akhirnya orang awam seperti kita tidak lagi mengetahui kebenaran yang sebenarnya. Ustaz Mahyuddin juga ada buku "100 kitab-kitab muktabar yang menentang Wahhabi" keluaran Pejabat Agama Johor kat pejabatnya..tak tahulah kalo dah dibawak balik..sebab ana nak pinjam aritu tak sempat.

Kemudian, pergi juga ke senarai fatwa-fatwa Mufti kerajaan negeri Johor pada pertanyaan siapakah Kaum Muda? ...mangkajilah saudara....lihatlah para alim ulama kita semakin tidak mendapat tempat dalam media-media massa ...yang tak layak digelar Ulama digelar sebagai Ulama...yang tak alim digelar sebagai Alim...jangan kita ditipu mentah-mentah disebabkan malas nak mengkaji.

Maka fakir ingatkan, bahawa negeri Johor yang tercinta ini sejak dari dahulu lagi menentang akan fahaman Wahhabi, jangan ada di sini yang cuba mengembangkannya...

Selawat dan salam sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. , (Ya Allah Tempatkanlah Junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan..Amin) Beserta para sahabat dan Ahlulbayt r.anhum yang sangat kasih mereka itu kepada umat ini.


Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tiada Daya Upaya melainkan Allah s.w.t., Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah s.w.t. Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment