Renungan

Thursday, March 4, 2010

Pengajian Kitab Tuhfatur Raghibin...Jom pergi saudaraku !!




Bismillahirrahmannirrahim

Assalamualaikum

Hari : Jumaat
Kitab : Tuhfatur Raghibin
Masa : Selepas Isyak berkumpul di perkarangan MSI UTM
Tempat : Masjid Taman Anggerik

Kitab tuhfatur Raghibin di karang oleh Al-Allamah Syaikh Muhammad Arsyad Al-Banjarai r.anhu, Alim Besar Mazhab Syafi'e yang dikarang pada tahun 1188 H di Mekkah Al-Mukarramah. Kitab ini adalah pada menjelaskan hakikat iman orang yang beriman dan apa-apa perkara yang membawa kepada riddahnya orang murtad.

kitab ini secara ringkas menerangkan beberapa iktikad-iktikad golongan sesat dan kufur, dan menerangkan batas-batas iman dan kufur supaya kita dapat memelihara diri kita daripada terjebak daripada salah satu iktikad yang menghancurkan iman..

Ketahuilah saudaraku, bahawa satu iktikad yang sesat cukup untuk mengeluarkan seseorang daripada lembah keimanan kepada lembah kekufuran...Maka dari itu, istimewa lagi pada zaman ini yang lebih banyak golongan sesat daripada zaman dahulu, maka lebih dituntut lagi untuk mempelajari dan mengenal iktikad-iktikad sesat supaya kita dapat memelihara diri daripada terjebak dan kemudiannya dapat mengingatkan saudara - saudara Islam yang lain akan bahaya Iktikad sesat itu.

Telah berkata Al-Imam Nawawi Tsani (Imam Nawawi ke-2) , Syaikh Ibnu Umar Nawawi Al-Banteni Al-Makki r.anhu di dalam kitabnya Mirqotussu'ud bittashdiq li syarhi sullamu at-taufiq :

"Barangsiapa tidak mengetahui akan satu-satu kejahatan, dia akan masuk dalam kejahatan itu"

Kepada sesiapa yang berminat dan ingin bertanya lebih lanjut ..bolehlah message ana di FB, blog mahupun di enset ana yang bernombor 013-7926630

Semoga Allah SWT menaruh dalam hati kita, akan kesedaran betapa pentingnya mempelajari, beriktikad dan kemudiannya memperjuangkan akidah Ahli Sunnah wal Jama'ah...

Wallahu Yahdi ila Sawaissabil..

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment