Renungan

Sunday, July 5, 2009

Kata - Kata Hikmah Rasulullah s.a.w.



Segala puji hanya bagi Allah s.w.t. tuhan empunya sekalian alam, tiada berhajat kepada selainNya , malah selainNya lah yang berhajat kepadaNya. Selawat dan salam sebanyaknya atas junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkanlah junjungan kami di tempat yang terpuji seperti mana yang Kau janjikan Amin). Dan kepada Ahlulbayt dan para sahabat baginda r.anhum yang mengerah seluruh keringat berjuang menegakkan agama Islam yang suci lagi mulia ini, seterusnya kepada mereka yang mengikut akan mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat... Ya Allah Ampuni kami, Kasihani kami, Rahmati kami, Amin.



Amma Ba'du,


Adapun kemudian daripada itu, Faqir yang serba kekurangan ingin berkongsi dengan saudara pembaca yang dimuliakan akan motivasi motivasi dan kata-kata hikmah yang disabdakan Nabi s.a.w. .Ketahuilah kiranya ya saudaraku , bahawa sebaik baik motivasi itu adalah motivasi yang diberikan Allah s.w.t. melalui lidah kekasihNya Nabi Muhammad s.a.w. . Maka di sini faqir ingin membawakan beberapa hadis yang mengandungi hikmah dan motivasi bagi umat ini dalam mengharungi kehidupan seharian.
"Setiap Amal itu ditentukan dengan niatnya" (H.R Bukhari)

-
"Seseorang tidak akan mendapat hasil dari kerja yang dilakukannya, kecuali menurut apa yang diniatkan olehnya, dan niat seorang mukmin lebih baik dari amalannya" (H.R Muslim)

-
Orang kuat bukanlah yang dapat mengalahkan orang lain, tapi yang dapat mengalahkan hawa nafsunya. Dan di dalam riwayat yang lain : yang dapat mengusai dirinya sewaktu marah" (H.R Bukhari dan Muslim)
-
"Berita itu tidak sama dengan menyaksikan sendiri "(H.R Ahmad)
-
"Musibah yang datang menimpa, banyak disebabkan oleh ucapan" (H.R Ibnu Abi Syaibah)
-
"Penyakit apakah gerangan yang lebih parah daripada sifat kikir?"(H.R Bukhari)
-
"Ilmu lebih utama dari Ibadat" (H.R At-Thabrani)
-
"Jarangkan berziarah kepada orang, agar kecintaannya bertambah" (H.R Al-Bazzar)

-
"Agama itu kukuh lagi kuat, masukilah dia dengan lemah lembut" (H.R Ahmad)

-

"Sebaik baik harta kekayaan seseorang , adalah penternakan dan perkebunan"(H.R Ahmad)

-

"Kalian tidak dapat memuaskan semua manusia, maka puaskanlah mereka dengan budi pekertimu" (H.R Abu Ya'la)

-

"Tinggalkanlah apa yang meragukan hatimu"(H.R At-Thabrani)

-

"Perempuan itu dikahwini kerana kecantikan, harta,agama atau kerana mulia keturunannya , maka kahwinilah permpuan itu kerana agamanya" (H.R Bukhari dan Muslim)

-

"Sifat rela dan serakah, adalah harta kekayaan da pembendaharaan yang tidak kunjung habis " (H.R At-Thabrani)

-
"Tidak akan kecewa siapa yang bersembahyang Istikharah, tidak akan menyesal siapa yang bermusyawarah, dan tidak akan melarat siapa yang hidup berhemat" (H.R At-Thabrani)
-

"Orang muslim sejati, ialah orang islam yang lainnya selamat dari gangguan lidah dan tangannya, dan orang yang berhijrah adalah yang meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah"
(H.R Bukhari dan Muslim)
-

"Tidak ada kemiskinan melebihi kebodohan, tidak ada harta melebihi akal, dan tidak ada kesepian melebihi sifat Ujub" (H.R Ibnu Majah)
-
"Tidak ada yang lebih baik daripada berkumpulnya ilmu dan akal pada seseorang" (H.R Al-Askatiy)
-
"Carilah rezeki di celah-celah bumi"(H.R Abu Syurah)

-

"Memberi maaf menambah kemuliaan, rendah hati menambah ketinggian dan harta tidak akan berkurang kerana sedekah" (H.R Muslim)
-

"Hiduplah di dunia ini seolah olah kau seorang asing atau musafir kelana dan anggaplah dirimu sebagai penghuni kubur" (H.R Al-Baihaqy)

-

"Ada dua nikmat yang banyak merugikan manusia, iaitu kesihatan dan waktu lapang"
(H.R Bukhari)
-

"tipu muslihat itu, tempatnya di api neraka juga " (H.R Baihaqy)
-

"Siapa yang dilambatkan amalnya, tidak akan dicepatkan oleh baik keturunannya"
(H.R Muslim)
-
"Wahai pasukan Allah, bersiaplah untuk berjuang"(H.R Muslim)
-

"Pelaku kejahatan akan memikul sendiri akibatnya" (H.R Ibnu Majah)
-

Dan banyak lagi hadis yang diriwayatkan sambung menyambung dari satu generasi ke satu generasi , baik ucapan Nabi s.a.w., waktu berkhutbah, berdoa, mahupun isi teks perjanjiannya dengan pihak kedua yang kesemuanya itu teratur dan bernilai sangat tinggi.




Sesetengah sahabat r.a. pernah bertanya kepada baginda s.a.w. "Tak pernah kami melihat orang sefasih kamu Ya Rasulullah". Maka Baginda s.a.w. menjawab "Kerana Allah s.w.t. menjauhkan aku dari kesilapan , dan memilih untukku FirmanNya, iaitu Al-Quran". (H.R Ad-Dailamy).


Tatkala Abbas r.a. bertanya kepada baginda s.a.w. "Apakah sebenarnya keindahan pada seseorang itu?". Maka baginda s.a.w. menjawab ringkas "kelancaran lidahnya".. Dan dalam hadis yang lain , Baginda s.a.w. bersabda "semoga Allah memberi rahmat kepada orang yang selalu memeperbaiki cara berbicaranya".



Semoga kita sentiasa merenung, menghayati kehidupan, perlakuan dan bicara Nabi s.a.w. dan seterusnya diimplement ke dalam kehidupan kita semua. Ya Allah, jadikan kehidupan kami seperti kehidupan kekasih-Mu...Amin



Selawat dan salam moga dilimpahkan Allah ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan baginda ke tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan...Amin) dan Ahlulbayt serta para sahabat baginda r.anhum...



Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam , Tiada daya upaya melainkan dari Allah Azza Wajalla..Dan Allah jua yang memberi petunjuk dan Allah Maha Mengetahui...




Jazakallah Khairan Kathira, (^_^)



Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham






No comments:

Post a Comment

Post a Comment