Renungan

Sunday, July 12, 2009

Pembelaan Allah s.w.t. kepada Kekasih-Nya

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., tuhan empunya sekalian alam, tiada Ia berhajat kepada selain-Nya malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam semoga dicurahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan yang mulia Sayyidina Muhammad s.a.w. (Ya Allah Tempatkan junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan...Amin) Beserta Ahlulbayt dan para sahabat r.anhum yang tepuji, mulia lagi tinggi makam mereka di sisi Allah s.w.t.. Dan mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat.. Ya Allah Ampuni kami, Rahmati kami, Kasihanilah kami...Amin

Amma Ba'du,

Adapun kemudian daripada itu, Faqir yang kekurangan ini ingin berkongsi dengan saudara pembaca yang dimuliakan berkenaan "Pembelaan Allah s.w.t. kepada Kekasih-Nya di dalam ayat Al-Quran". Marilah sama-sama kita merenung kembali bagaimana sayang dan kasihnya Allah s.w.t. , Tuhan yang Maha pengasih lagi Maha Penyayang membela hamba dan NabiNya di saat manusia mendustakan Nabi s.a.w. .

Tatkala orang2 musyrikin menuduh Nabi s.a.w. dan berkata "Wahai orang yg diturunkan Al-Quran kepadanya, sesungguhnya engkau benar-benar seorang yang gila"(Al-Quran ,Al-Hijr:6)
Allah s.w.t. langsung menjawab dengan Firman-Nya:
"Nun, demi pena dan apa yang mereka tulis, berkat nikmat tuhanmu ,engkau(Hai Muhammad) sekali-kali bukan orang yg gila"(Al-Qalam:1-2)

Dan tatkala mereka berkata lagi "apakah dia mengada-adakan kebohongan terhadap Allah?"(s.Saba':8)

Allah s.w.t. menjawab dengan Firman-Nya "Bahkan org2 yg tidak beriman kepada kampung akhirat berada dalam siksaan dan kesesatan yg jauh" (s.Saba':8)

Dan kerika mereka ingkar dan berkata kepada Nabi s.a.w. "engkau bukan seorang yg dijadikan rasul "(s. Ar-Ra'd:43)

Maka Allah s.w.t. membantah mereka: "Yaasin, demi Al-Quran yg penuh hikmat, sesungguhnya kamu salah seorang dari rasul-rasul " (Yaasin 1-3)

Dan ketika musuh-musuh Nabi s.a.w. mengejek baginda dengan kata-kata : "Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan pelbagai sembahan kami, kerana seorang penyair yang gila?"(s. Ash-Shaffaat:36)

Maka Allah s.w.t. menyanggah tegas dengan Firman-Nya : "Sebenarnya dia (Muhammad) telah datang membawa kebenaran dan membenarkan Rasul-Rasul sebelumnya"(s.Ash-Shaffaat:37)

Dan setelah Allah s.w.t. membenarkan Rasul-Nya, lantas Allah s.w.t. mengancam musuh-musuh baginda dengan firman-Nya : "Sesungguhnya kamu pasti akan merasakan azab siksa yang pedih" (s. Ash-Shaffaat:38)

Dan tatkala mereka berkata terhadap Nabi s.a.w. : "mereka mengatakan dia adalah seorang penyair, yang kami tunggu-tunggu kecelakaan menimpanya" (s. Ath-Thur:30)

Maka Allah s.w.t. membalas dengan Firman-Nya :"Dan kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan syair itu tidak layak baginya" (s.Yaasin:69)

Dan ketika mereka melemparkan tuduhan bahawa baginda s.a.w. diilhami oleh syaitan, maka Allah s.w.t. segera menjawab:" Dan Al-Quran itu bukanlah dibawa turun oleh syaitan-syaitan" (s. As-Syu'araa:210)

An-Nadher bin Al-Haaris, lawan dan seteru Rasulullah s.a.w. yang paling gigih menentang baginda , berkata :" Kalau kami mengkehendaki, nescaya kami dapat membacakan yang seperti itu( Al-Quran) , ini tidak lain hanyalah dongengan org2 purbakala" (s. Al-Anfal:31)

Maka Allah s.w.t. membalas dan menentang sesiapa saja yang beranggapan seperti itu dengan Firman-Nya : " Katakanlah sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yg serupa Al-Quran ini, nescaya mereka tidak akan dapat membuat yg serupa dengan dia, sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yg lain" (s. Al-Isra':88)

Dan Al-Quran juga mengisahkan , bahawa golongan musyrikin Mekkah pernah mengejek baginda s.a.w. dengan kata-kata : " (dan mereka berkata) Mengapa Rasul ini memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar?" (s. Al-Furqaan:7)

Lantas Allah s.w.t. membalas ejekan mereka dengan Firman-Nya : "Dan kami tidak mengutus Rasul-Rasul sebelumnya, melainkan sungguh-sungguh memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar".(s. Al-Furqaan:20)

Dan golongan Yahudi yang memperolok-olokkan Nabi s.a.w. kerana baginda s.a.w. beristeri ramai, maka Allah s.w.t. membalas dengan Firman-Nya : "Ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran kurniaan yg Allah s.w.t. telah berikan manusia itu, sesungguhnya kami telah memberikan kitab dan hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan kami memberikan kepadanya kerajaan yg besar" (s. An-Nisa':54)

Sesungguhnya sangat banyak pembelaan Allah Azza Wajalla kepada hamba dan Nabi-Nya s.a.w. . Dan ketahuilah saudara yg dikasihi bahawa sebagai umat Nabi s.a.w. , wajib kita mempertahankan kemuliaan dan kehormatan junjungan dan ikutan kita Nabi Muhammad s.a.w. . Hari ini Umat Islam dan saudara kita disembelih, dibunuh, dicabul hak mereka....adakah kita redha??. Pandangan dunia terhadap kita bersifat olok-olok , penuh dengan syak wasangka dan berniat jahat kepada kita. Di serata tempat di mana Umat Islam adalah minoriti ditindas, dinafikan hak mereka walaupun mereka adalah penduduk asal tempat itu, lihatlah saudara kita di Palestin, Di Chechnya, Di Khasmir, Pattani dan terbaru di Xinjiang..Janganlah walau sekalipun kita serahkan urusan dan pembelaan Umat Islam ini di tangan org2 bukan Islam yg hanya menolong sekiranya mendapat balasan yg menguntungkan mereka. Cukuplah bagi kita , Allah s.w.t. dan Rasul-Nya. ..Betapa sedih dan kecewa hati melihat para pemimpin Islam yg mempunyai kuasa diam membisu seribu bahasa dan sgt takut untuk bersuara membela saudara tercinta . Maka , sangat penting umat Islam hari ini mengusai Ilmu Pengetahuan dan membentuk fikir risau tentang agama dan nasib umat Islam yg tercinta bermula dari sekarang ini. Umat Islam hari ini perlu sentiasa merenungi kehidupan , perjuangan, dan adab serta akhlak Nabi s.a.w. sepanjang kehidupan baginda. Apabila kehidupan Baginda s.a.w. meresap ke dalam kehidupan kita, jadilah kita sebaik-baik Umat yg dilahirkan.

Saudara , apabila kita menyebut Allah, disunatkan pada kita untuk menyebut Jalla Jalaluh, Azza Wajalla, dan Subhanahu Wata'ala, Dan tidak dijanjikan azab bagi mereka yg tidak menyebut demikian. Dan apabila kita menyebut para sahabat dan Wali2 Allah, disunatkan pada kita menyebut r.a, rah. Dan tidak dijanjikan azab siksa bagi mereka yg tidak menyebut itu. Tetapi apabila disebut nama Nabi Muhammad s.a.w. , dijanjikan Azab siksa serta laknat Allah s.w.t. ke atas mereka yg tidak berselawat ke atas baginda. Tahukah saudaraku apakah sebabnya???
KERANA NABI MUHAMMAD S.A.W. ADALAH SEBAB TERBESAR HUBUNGAN KITA DENGAN ALLAH S.W.T. . Bagaimana kamu mendakwa cintakan Allah s.w.t. tetapi melupakan kekasih-Nya?. Apabila org kafir berkata "kami mencintai Allah, maka perlu apa kaitan Muhammad dengan kami?". Maka Allah s.w.t. membalas dengan firman-Nya : "(katakan ya Muhammad) Kalau kamu cintakan Allah, maka ikutlah aku, nescaya Allah s.w.t. akan cintakan kamu dan ampunkan dosa dosa kamu".

Ya Allah ..Selamatkan saudara kami yg ditindas oleh mereka yg dengki hatinya kpd hamba-Mu
Ya Allah...Tabahkan hati mereka, kuatkan iman mereka, tegakkan pendirian mereka.
Ya Rahman...Kasihani mereka, Rahmati mereka, Ampunilah mereka.
Ya Allah..jangan Kau tanggalkan dari hati kami kecintaan terhadap-Mu dan Kekasih-Mu
Ya Allah...Pertemukan kami (Umat Nabi s.a.w.) di telaga Kauthar Kekasih-Mu
Ya Allah...Tuhan Empunya sekalian Alam..Tuhan yang berfirman dengan haq "Berdoalah, nescaya aku perkenankan doa kamu".
Ya Allah..Perkenan kan doa kami....

Selawat dan salam sebanyaknya moga dilimpahkan Allah s.w.t. ke atas junjungan kita Sayyidina Muhammad s.a.w. (Ya Allah...Tempatkan junjungan baginda di tempat yg terpuji sepertimana yg Kau janjikan..Amin) beserta Ahlulbayt dan para sahabat r.anhum yg sangat kasih mereka itu kpd umat ini..

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan Empunya sekalian Alam, Dan Allah jua yg memberi petunjuk dan Allah Maha Mengetahui..

Jazakallah Khairan Kathira ...(^_^)

Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment