Renungan

Wednesday, July 8, 2009

Pengorbanan

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t. , Tuhan empunya sekalian alam, tiada Ia berhajat kepada selain-Nya malah selain-NYa lah yang berhajat kepada-Nya, .Selawat dan dan salam moga dicurahkan Allah kepada junjungan besar kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkan junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan) beserta Ahlulbayt dan para sahabat r.anhum yang mulia lagi suci. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Kasihani kami, Rahmatilah kami...Amin

Amma Ba'du,

Adapun kemudian daripada itu, faqir yang serba kekurangan ini ingin berkongsi dengan saudara pembaca yang dimuliakan berkenann pengorbanan, suatu istilah yang biasa dijumpai dan difahami tetapi sangat sukar untuk dipraktikkan pada zaman ini di mana sikap Individualistik bermaharajalela.

Pengorbanan adalah suatu bentuk pemberian secara menyeluruh. Dalam zaman yang semakin pesat jika dipandang dari sudut kemajuan sains dan teknologi, ianya secara halus dan tersembunyi turut membawa sikap mementingkan diri sendiri, persahabtan atau hubungan yang dijalin atas dasar kepentingan duniawi semata-mata yang menyebabkan pengorbanan menjadi sesuatu yang berat dan menyusahkan. Hanya mereka yang mempunyai hati nurani yang bersih dan merasakan panggilan Ilahi yang mampu melihat pengorbanan ini sebagai sebahagian daripada kehidupan.

Pengorbanan juga mampu untuk meningkatkan perpaduan. Kesanggupan meluangakan masa melayani orang lain adalah langkah pengorbanan yang dirintis. Mengorbankan waktu bagi mewujudkan rasa kasih sayang dalam keluarga adalah satu pelaburan yang tidak ternilai. Pengorbanan yang tulus tidak semestinya akan berbalas dengan imbalan yang setimpal, malah kadang kadang hingga ke akhir hayat pun kita tidak dapat melihat ataupun menerima balasannya. Pengorbanan merupakan tugas dan tanggungjawab kita sebagai manusia, untuk bekerjasama sesama manusia.

Pengorbanan juga merupakan kesyukuran untuk berkongsi dengan orang lain kerana kita menerima kasih sayang-Nya dalam setiap sendi dan detik kehidupan . Setiap perbuatan dan amalan yang baik pasti tidak akan luput datri perhatian Allah s.w.t., yang akan memberi balasan yang setimpal dengan apa yang dilakukan.

Tidak berbuat apa-apa sesama manusia sama dengan meniadakan diri sendiri. Kita perlu bersikap baik dan murah hati. Apabila kita membuat sesuatu yang baik sesama manusia, kita sebenarnya sudah menguntungkan diri kita sendiri.

Selawat dan salam yang sebanyaknya semoga dilimpahkan Allah s.w.t. kepada junjungan kita Sayyidina Nabi Muhammad s.a.w. (Ya Allah tempatkanlah junjungan kami di tempat yang terpuji sepertimana yang Kau janjikan ...Amin) beserta Ahlubayt dan para sahabat r.anhum yang sangat kasihnya mereka kepada umat ini...

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t, Tuhan empunya sekalian alam, Tiada daya upaya melainkan dari Allah s.w.t., Dan Allah jua yang membri petunjuk dan Allah Maha Mengetahui...

Jazakallah Khairan Kathira....(^_^)


Al-Faqir wal Haqir Ilallah,
Salim Azham (MSA)

No comments:

Post a Comment